Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
صفحه اصلي  گالري تصاوير  ورود اعضاء    
 



  امروز 
  کل    


خطر يك نگاه


در ميان قوم بني اسرائيل عابدي به نام برصيصا بود. ديوانگان و مريضان را نزد او مي آورند و او در سايه عبادت زياد و نفس گرمي كه داشت، آنها را درمان مي كرد. تا اين كه روزي زني از اشراف زادگان محترم را كه ديوانه شده بود، براي درمان نزد وي آوردند. عابد با يك نگاه همه ي ايمان خود را و اندوخته هاي عبادي خويش را به باد داد. و در نتيجه براي فرار از رسوايي، زن را كشت و پنهاني دفن كرد. برادراني كه خواهر را براي درمان نزد عابد آورده بودند، از ماجرا خبردار شدند. به سلطان و حاكم وقت اطلاع دادند.
     سلطان، عابد را احضار كرد و او نيز به گناه خود اعتراف كرد. بنا به دستور حكومتي عابد را بر چوبه دار آويختند. چوبه هاي دار آن زمان اين گونه نبود كه زود انسان را خفه كند و به حيات او خاتمه دهد. انسان را براي مدتي به چوبه آويزان مي كردند تا در اثر سرما،‌ گرما و گرسنگي و تشنگي از دنيا مي رفت. در آن حال شيطان به نزد عابد آمد و به او گفت: من بودم كه مصيبت را براي تو به وجود آوردم، حالا اگر صادقانه بگويي كه از من اطاعت مي كني،‌ تو را از اين مهلكه نجات مي دهم. عابد گفت: من تسليمم.
  شيطان گفت: مرا سجده كن. عابد گفت: من در حالي كه بالاي چوبه دار هستم چگونه سجده كنم؟ شيطان گفت: من به اشاره چشم تو قانع هستم. او بالاي چوبه دار با ايما و اشاره ي چشم،‌بر شيطان سجده كرد و بعد از عمري عبادت به درگاه خداي متعال، كافر شد. آن گاه شيطان هم از او تبري جست و سپس كشته شد.
     يك نگاه از دريچه ي چشم عبور كرد و حاصل آن دل را متحول كرد و گناه زنا و قتل واقع شد و در نهايت با كفر و الحاد و سجده بر شيطان پايان يافت. بر اساس همين خطرات است كه تعبيرات عجيبي در تخدير و تخويف و هشدار انسان ها نسبت به كيفيت استفاده از چشم آمده است:
  « اَلنَّظرَةُ سَهمٌ مِن سِهامِ إبليسَ » « نگاه،‌ بسان تيري از تيرهاي شيطان است.»
  واقعاً اين گونه است. چون شيطان به عزت و جلال خدا قسم خورده است كه همه ي بندگان خدا را گمراه كند مگر بندگان خالص او را. و ابزاري كه او براي گمراهي انسان به كار مي گيرد، همان وسايل و ابزاري است كه خداوند متعال براي تحصيل كمال در اختيار بشر قرار داده است.
     در حقيقت آلات و ابزار كمال و انحراف ابزار مشتركي است كه در صورت استفاده صحيح مي تواند انسان را در صعود و ترقي و وصول به مراتب عالي انساني ياري كند و بالعكس مي تواند انسان را از عالي ترين كمالي كه تحصيل كرده به نازل ترين مرتبه يعني كفر و شرك و عبوديت شيطان ساقط كند.
  پس وظايف اين ابزار در مكتب اخلاقي دين به صورت بايدها و نبايدهاي اخلاقي و ارشادي و هدايتي آمده است و به تعبيري در قالب احكام فقهي به شكل واجب، حرام،‌ مستحب،‌ مكروه و مباح ذكر شده است. بنابراين مي توان گفت كه چشم يكي از ابزار بسيار گران سنگ و توانمند براي سير به سوي كمالات است.
     قالَ علي (عليه السلام): «لَيسَ فِي الحَواسِّ الظّاهِرةِ شيء أَشرَفُ مِنَ العَينِ فَلا تُعطوها سُؤلَها فَتَشغَلكُم عَن ذِكرِ اللهِ»
  امام علي (عليه السلام) فرمودند: «در حواس ظاهري بشر، چيزي اشرف و ارجمندتر از چشم نيست. هر چه كه او ميل دارد به او ندهيد كه نتيجه ي آن،‌ فراموشي ياد خداست.»
    همچنين حضرت در حكمت 409 نهج البلاغه مي فرمايند:
«القَلبُ مُصحَفُ البَصرِ»
«قلب كتاب چشم است.»[آنچه چشم بنگرد، در قلب نشيند]
 
 

برگرفته از كتاب رساله ي حقوق امام سجاد (عليه السلام) شرح نراقي/ مؤلف: علي محمد حيدري نراقي/ انتشارات مهدي نراقي/ چاپ اول/ 1378/ ص98-96




تاریخ درج مطلب: 15/6/1397

آدرس : شیراز - قاآنی شمالی اول منوچهری - کانون فرهنگی شهدای مسجد عظیمی
شماره تماس : 2300137 - 0711